"See võib tunduda kummaline," räägib H. Palamets Junior III auditooriumis aastal 2111, "aga aastal 2011 sõitsid kõik autodega, mis hävitasid töötamisel haruldasi naftaprodukte. Nende autode mootorid olid nii kuumad, et jahutusvesi peaaegu kees ning heitgaasid olid nii mürgised, et tapsid inimese ühe tunniga, kui see jäi töötava autoga samasse garaaži..."

18 august 2012

Mõttekusest


Palju on olnud mõttevahetusi kogu elektriautonduse mõttekusest. Selle jama, et „talvel ju ei sõida“ jne jätame siinkohal kõrvale, sellest on olnud juba eelnevalt juttu. Vaatleme lihtsaid numbreid, seda just iseehitatud elektriauto ja keskmise sisepõlemismootoriga auto võrdluses. 
Võtame aluseks tänased 2012 augustis kehtivad hinnad €1,40/L vedelkütusele ja €0,0964/kWh elektrienergiale.
Sõiduki hinnaks võtame €8000 mõlemal juhul. Selle hinnanumbriga saab kaetud keskmine sisepõlemismootoriga sõiduauto ja ise koostatud elektriauto mahub ka selle numbri sisse, kui doonorsõiduki valik on õnnestunud.
Võtame aluseks keskmise kütusekulu 8L/100km kohta sisepõlemismootoriga autole ja 160Wh/km elektriautole. Maailmas olevat ka väiksema kütusekuluga sisepõlemismootoriga autosid, kuid miskipärast ei ole õnnestunud neid kasutada.
On osutunud, et elektri-Põrnikas liigub keskmiselt väiksema energiakuluga (125-140Wh/km) kui 160Wh/km, kuid see näitaja peaks olema elektriautodele keskmise lähedane, las siis olla nii.

Jätame arvesse võtmata ka kütuse ja elektrienergia hindade võimalikud tõusud, kuigi elu on näidanud, et põletiskütuste hinnad tõusevad suhteliselt kiiremini kui elektrienergia hind.

Võtame hoolduskuludeks sisepõlemismootoriga autole €100/10000 km. Seda on ilmselt veidi vähevõitu, aga oletame, et autoomanik on eriti tubli ja teeb hooldused ise, see summa peaks katma hooldusmaterjalid.
Võtame hoolduskuludeks elektriautole €20/10000km. Seda on ilmselt veidi paljuvõitu, sest ei ole mootoriõli, -filtrite ega süüteküünalde vahetuse kulu, aga las olla igaks juhuks varuga.
Arvestusest võib välja jätta arvele võtmise ja kindlustuse kulud, need on samas suurusjärgus. Elektriautol on tehnilised ülevaatused veidi odavamad, sest ei mõõdeta heitgaase. Jätame selle arvestusest välja, sest ei ole teavet ülevaatuste sageduste kohta, mõju on vähene.

Arvestus:
Auto:
- sisepõlemismootoriga auto: €8000
- elektriauto: €8000
VAHE: €0

Kütus 100000 km kohta:
- sisepõlemismootoriga auto: €11200
- elektriauto: €1514
VAHE: €9686 elektriauto kasuks.

Hooldus 100000 km kohta:
- sisepõlemismootoriga auto: €1000
- elektriauto: €200
VAHE: €800 elektriauto kasuks.

Oletame halvimat: elektriauto akupaki eluiga lõpeb enne 100000km läbimist ja see on vaja vahetada. Põrnikal kasutatavate pliiakude komplekti hind on täna €3000 ringis, võtame selle numbri aluseks.
Akud:
- sisepõlemismootoriga auto: €0
- elektriauto: €3000
VAHE: €-3000 elektriauto kahjuks.

Teeme kokkuvõtte autokulu kohta 100000 km läbisõidu lõikes:
- sisepõlemismootoriga auto: €12200
- elektriauto: €4714
VAHE: €7486 elektriauto kasuks.

Läbisõidu olles 100000 km jääb elektriautoga sõitja plussi €7486. Kui akud kestaksid selle aja, siis oleks vahe €10486. Keskmiselt autoga töölkäija inimene võiks sõita aastas 20000 km. See pluss tuleb siis kätte 5 aastaga. Auto hind €8000 aga jookseb nulli juba 85000 km läbisõidu juures. Ilmselt on saanud vastuse ka asja mõttekuse küsimus. Parandage kui väga jämedalt eksin.

2 kommentaari:

  1. Mitu laadimis-tühjenemis tsüklit nendele konkreetsetele akudele tootja poolt elueaks lubati?

    VastaKustuta
  2. Tootja ei anna kunagi ühest konkreetse numbriga vastust. Vastus küsimusele: http://zzbeetle.blogspot.com/2012/11/akude-eluiga.html

    VastaKustuta