"See võib tunduda kummaline," räägib H. Palamets Junior III auditooriumis aastal 2111, "aga aastal 2011 sõitsid kõik autodega, mis hävitasid töötamisel haruldasi naftaprodukte. Nende autode mootorid olid nii kuumad, et jahutusvesi peaaegu kees ning heitgaasid olid nii mürgised, et tapsid inimese ühe tunniga, kui see jäi töötava autoga samasse garaaži..."

28 juuni 2012

Läbisõidust

Elektriga on tänaseks liigutud umbes 350 km.
Hetkel annab akude seisukord järgmised läbisõidud:
- maanteekiirusega, ühes jupis pidevalt liikudes: 50 km.
- linnaliikluses: 70 km.
- ideaaltingimustes (siledal loodis platsil, kiirusega 30-40 kmh liikudes): ilmselt vähemalt 100 km.
Sõites nii linna- kui maanteetsüklid ühes osas, on lõpuks mootori temperatuur suhteliselt kõrge: +70C. Kontroller ei soojene märkimisväärselt: +40C.
Maanteel liikudes on voolukulu üpris suur, alla 100A (12kW) naljalt ei lange ja pikemate tee tõusude korral 150A (18kW) ning enamgi. Selline liikumine tühjendab väga tõhusalt akusid ja soojendab vältimatult mootorit.
Täitsa huvitav, mis on tööstuslike elektriautode reaalsed läbisõidud maanteekiirustel? Hästi ei usu seda 160 km, kui akut on 16kWh.

Praktikas ette tulnud voolukulude juures ei näe küll erilist mõtet 1000A kontrolleritel, kui neid reaalselt kasustada ei saa - ei ole realistlik võtta akudega kaasa selliseid energiahulki, mis võimaldaks selliseid võimsusi (100+ kW) vähegi pikemaajaliselt rakendada.

Tabelike mootori pöörete, käikude ja kiiruste omavahelisest suhtest:


Järeldused on järgmised (eeldame, et üritame liikuda mootori kõrgeima kasuteguri pöörete vahemikus 3000-4000 rpm):
- kiirustel 0...60 kmh liikumiseks on optimaalseim teine käik;
- kiirustel 60...90 kmh liikumiseks on optimaalseim kolmas käik;
- esimene käik on vaid aeglaseks manööverdamiseks;
- neljas käik ei anna juurde midagi, ei ole otstarbekas kasutada.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar