"See võib tunduda kummaline," räägib H. Palamets Junior III auditooriumis aastal 2111, "aga aastal 2011 sõitsid kõik autodega, mis hävitasid töötamisel haruldasi naftaprodukte. Nende autode mootorid olid nii kuumad, et jahutusvesi peaaegu kees ning heitgaasid olid nii mürgised, et tapsid inimese ühe tunniga, kui see jäi töötava autoga samasse garaaži..."

27 november 2011

E-mootori saabumine

27.11.2011 on see päev, mil autole sai peale elektrimootor:

Ja peale mõnigast sahisevat proovimist tõstukil ka esimesed meetrid testsõitu tehtud - tasakesi tagasi-edasi paar meetrit, andes voolu 12V akult. Liigub küll! Trammi- ja Trollipark - hoia alt! :)

Tõstukil proovitud käiguvahetused sujusid suurepäraselt ilma sidurita, isegi siis kui mootoril oli toide peal. Sõidu ajal ilma sidurita käiguvahetused ilmselgelt ei ole probleem, eeldades et käiguvahetuse ajaks vabastatakse akstseleraator (mis küll oleks hea eestikeelne vaste "gaasipedaalile"?) ja mootor pöörleb vabalt kaasa, ilma veota.

Eks selle mootori paigaldamisega oli omajagu janti ka. Ameerika on suur maa, umbes nagu Venemaa. Suur maa - suured toleransid - ei ole see made in USA midagi nii väga teistmoodi kui made in USSR või China. Ja kõike nad kavalpead ei ütle ka, millele el-mootori paigaldamisel tähelepanu pöörata, mõned üllatusavastused jäetakse ka omal teha. Kaasa tulnud ühendusmuhvi kiil on 1/2" liiga pikk, käigukasti sisendvõlli ots on vaja 1/2" ulatuses maha lõigata, siduri survelaagri juhtpuks (mis hoiab paigal ka võlli simmertihendit) on mõttekas kärpida 2/3" lühemaks, survelaager ise eemaldada...

Mootori tsentreerimine käigukasti suhtes on veel omaette ooper - säti tunde järgi, aga kui untsu keerad, siis manuaalis on konkreetne hoiatus: see jama garantii alla ei käi.
Bensiinipaagi eemaldamise järel ilmnes väike üllatus: autokesel on tõsine rooliamort. Täitsa huvitav, kas see on mingi spets-rats, või üldine omadus?

3 kommentaari:

  1. See "rooliamort" on juhi kaitseks avarii korral. Võimaldab roolivarda lühenemist koos kere esiosa lühenemisega selliselt, et roolivarrast kabiini ei suruta.
    Sapakal on kah taoline asi. Kuna mootor on auto tagaosas siis pressitakse avarii korral esiosa palju peenemaks.

    VastaKustuta
  2. Seal on jah see roolisamba avarii-lühendamise asjapuu, ei oska eestikeeles nime andagi (turvamuhv?). See mis suht kõigil autodel on ühel või teisel analoogilisel viisil teostatud.
    Aga on ka päris rooliamort, kui pilti natuke terasemalt kaeda. Seoke tagaluugi amordi moodi. Sellist lahendust pole isiklikult varem täheldanud.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. See päris amort jäi viimati päris kahe silma vahele aga ma pakun, et sellel on pistmist parema teelpüsimisega. Vahest viskab rool vähem konarliku tee peal kiiresti sõites. Tee proovi ja võrdle kuidas on sellega ja ilma sõita kui sõiduks läheb. Kindlasti saab teada.

      Kustuta