"See võib tunduda kummaline," räägib H. Palamets Junior III auditooriumis aastal 2111, "aga aastal 2011 sõitsid kõik autodega, mis hävitasid töötamisel haruldasi naftaprodukte. Nende autode mootorid olid nii kuumad, et jahutusvesi peaaegu kees ning heitgaasid olid nii mürgised, et tapsid inimese ühe tunniga, kui see jäi töötava autoga samasse garaaži..."

21 juuni 2012

Elektrikulu

Linnasiseste sõitude käigus on energiakulu vooluvõrgust mõõdetuna vahemikus 140-160Wh/km. Kusjuures närvilisema liiklusega ajal tööpäevast tehtud sõitudega on energiakulu mõõdetavalt suurem. Mida selline tõmblev sõiduviis tähendab rahvamajandusele ja fossiilkütuste varudele linnamastaabis? Riigi mastaabis? Mandri mastaabis? Maailma mastaabis..?
Olen jätkuvalt seda meelt, et üksikute jalakäijate pärast vöötraja ees karja autode peatamine tekitab maailmas naftasõdasid. Žest on küll ilus, aga Maakerale valus. Näiteks siinkohal Iraagi sõda.

Kuidas siis linnas sõitmine välja näeb:
- teine käik sisse, kerge vajutus kiirendipedaalile;
- paigaltvõtt keskmise kiirendamisega: ampermeeter ronib 150A peale. Võimsus mootoril seega 18kW;
- hoides kiirendipedaali samas asendis auto kiirendab, voolutarve aga langeb. Kiirusel 55 kmh jääb ampermeetri näit 40...50A juures pidama, tasasel maal liikudes. Võimsus 4,8...6kW. Tahomeeter näitab 4000 rpm.
Selline stabiilne liikumine oleks väga energiasäästlik.

Mingil imelikul põhjusel aga tekitab Põrnikas moodsamate liikurite juhtide hulgas paanikahoogusid, mis lahenevad möödasõidu obsessioonina. Sõida linnas mis kiirusega tahes - ikka leidub keegi, kelle ego nõuab iga hinna eest Põrnikast mööda kihutamist :) Natuke naljakas, aga tegelikult kuidagi kurb ja imelik. Raske seletada fenomeni. Psihholoogia näed...

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar