"See võib tunduda kummaline," räägib H. Palamets Junior III auditooriumis aastal 2111, "aga aastal 2011 sõitsid kõik autodega, mis hävitasid töötamisel haruldasi naftaprodukte. Nende autode mootorid olid nii kuumad, et jahutusvesi peaaegu kees ning heitgaasid olid nii mürgised, et tapsid inimese ühe tunniga, kui see jäi töötava autoga samasse garaaži..."

04 juuni 2012

Hm...

Kipub meelele ikka ja taas võrdlus Mitsubishi iMiev elektriautoga, mis samas klassis Põrnikaga. Väidavad, et too peaks liikuma tarbides 10kWh/100km kohta. Ehk siis 100Wh / 1km. Paganama pisike nummer küll, ei ole miskit öelda. Kripeldama jääb, et kust see on mõõdetud, kas aku ja mootori vahelt? Või seinakontakti ja laadija vahelt? Esimesel juhtumil on olukord ikka segane, sest siis ei näidata laadimise käigus tekkivaid kadusid. Teisel juhtumil oleks olukord tõesti kahtlaselt suurepärane, või siis mitte - kui näiteks sellise kulutuse tarvis on vajalik liikumine ideaaltingimustes, näiteks tasasel maal, ülisiledal asfaldil ja kiirusega 30-40 kmh vmt.
Kui aga reaalsetes liiklustingimustes saavutatakse iMieviga 70-80 km läbisõitu, siis oleks see raskema sõidujalaga täiesti ootuspärane näitaja ja poleks eriti mõtet ajada seda talve kaela, tõenäoliselt oleks suvised numbrid lähedased. Mõningate elektrisõidukite energeetilisi numbreid (kohati tekib küll imestust, et kust laest need välja tõmmatud on).

Ja see müüt, mida järjekindlalt nämmutatakse, et elektriauto talvel ei sõida - no miks ei sõida, sõidab ju küll. Mis seal siis talvel justkui ei toimi?
Elektrimootor - toimetab suurepäraselt külmas. Ajalehtedes kirjutati "elektriautode omanikud ei saa talvel mootorit käivitatud". No andke andeks, mida jura :)
Akud - toimetavad suurepäraselt, kuni on soojad. Akud soojenevad ise laadimise käigus ja kõvema külmaga peab soojendama laadimise ajal juurde, ning need püsivad soojad kaua tänu oma massiivsusele. Isegi kuni 48h peale soojendamise lõpetamist. Ja soojast akust saab energiat probleemitult.
Salongi soojendus - kui see lahendada praktiliselt, ei ole ka sellega probleemi. Laadimise ajal tuleb soojendada salong ette, siis pole liikuma hakates tarvis akudest energiat kütmisele liigselt kulutada. Ette soojendatud salongi on kergem soojana hoida, kui külma salongi akude energia varal üles kütta. Kusjuures tegelikult piisab salongi kütmiseks sõidu ajal 1,5...2kW soojendist. Mis on suurusjärgu võrra väiksem võimsuse näitaja, kui on tarvis auto enda liigutamiseks. Seega küttele üle 10% voolutarbimisest ei tohiks langeda ka halvimal juhul, kui kütta otse elektripuhuriga.
Aga eks hobuste omanikud ka pahandasid ja olid umbusklikud, kui need esimesed bensini-autumobiilid ilmusid teedele nii sadakond aastat tagasi - ajavat obesed lõhkuma ja vankrid kraavi, ning pidada koledaste haisema et hinge ära lämmatab. Paremb kui punase lipuga mees kõnnib autumobiili ees ja teine selle järel, et kõik ristiinimesed saaksivad õigeaegselt ära hoitatet ja teepäält kõrvale jõuaksivad ärahüpata :)

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar